Nog wat oefeningen om fit te blijven in deze tijd

Bij alles wat geadviseerd wordt aan ouderen tijdens de coronacrisis neemt bewegen een belangrijke plaats in.
En dat is ook belangrijk. In de vorige Fiks stonden al wat oefeningen en dagelijks
kunt u ook meedoen met Olga.
Maar niet iedereen kan nog staan huppelen of gemakkelijk grondoefeningen doen.
Daarom dit keer wat oefeningen die u veelal zittend kunt doen.
Ook door het doen van dit soort oefeningen houdt u uw lichaam fit.
En als u dan dagelijks ook nog even een wandelingetje maakt, wel op gepaste
afstand elkaar passeren natuurlijk, blijft u fit.
Dus hier wat oefeningen die makkelijk te doen zijn.

Ga op een eetkamerstoel met rechte rug zitten en doe alle oefeningen drie keer.
- Blijf rechtop zitten en breng de kin op de borst en terug.
- Schouders recht houden.
Leg de kin op de linkerschouder en daarna op de rechterschouder.
- Schouders omhoogtrekken, laten zakken en opnieuw doen.
- Handen op de schouders leggen en naar voren rondjes maken, daarna naar achteren.
- Armen spreiden en daarna in de handen klappen.
- Armen naar voren strekken en met de handen net doen alsof je iets wilt pakken.

Bij deze oefeningen hoeft u niet per se op een eetkamerstoel te zitten.
- Ga zitten en probeer vanuit de stoel of vanaf de bank rechtop te gaan staan.
Doe dit drie keer.
- Blijf zitten en breng de rechterknie zo ver mogelijk omhoog, daarna de linkerknie.
- Strek het rechterbeen en strek de voet naar je lichaam.
Ontspan de voet maar het been blijft gestrekt.
Daarna het andere been.
Ook als je gewoon zit kun je regelmatig je voeten en onder- en bovenbenen oefenen door een
soort hakken-tenenspel.
Balansoefeningen.
- Ga achter of naast een stoel staan.
Pak de leuning stevig vast en ga op één been staan.
Daarna op het andere been.
- Houd de stoel (of aanrecht) stevig vast en ga afwisselend op de hakken en tenen staan.
- Loop langs het dressoir, houd stevig vast en zet de ene voet vlak voor andere.
Draai aan het eind om en keer terug.
Pootje over dus.
Doe de balansoefeningen drie keer en bouw het langzaam op tot maximaal tien keer.
Begin dan opnieuw met de vingers heel losjes aan de leuning of aan het dressoir.
Lukt dat ook na tien keer, doe het dan met losse handen, maar altijd zo dat je leuning of dressoir kunt grijpen.
Succes.
Wim Nieuwenhuijse
                      Wandelen
Om te wandelen in een groep en daarbij rekening te moeten houden met de afstand van 1,5 m. blijkt toch een moeilijke zaak. In oktober hebben we dat dan ook niet meer gedaan, mede omdat veel deelnemers te kennen gaven niet te komen zolang deze regels er zijn.
Vandaar dat we in november ook niet gewandeld hebben en dat tot nader bericht voorlopig ook niet zullen doen.
We hopen dat er in 2021 zo vlug mogelijk wordt gevaccineerd en dat de coronabesmettingen snel zullen afnemen zodat we weer normaal onze activiteiten, en dus ook het wandelen op kunnen pakken.
Ik heb daarvoor alweer enkele leuke wandelingen in gedachten. André van der Ende